Metoda Ludmily Mojžíšové - rehabilitace Praha

Metoda léčby funkční ženské sterility dle Ludmily Mojžíšové a terapie pánevního dna

Metoda Ludmily Mojžíšové je výjimečná rehabilitační léčebná metoda, která se zabývá terapií některých druhů funkční ženské sterility. S úspěchem ji lze využívat také u pacientů s bolestmi hlavy a páteře.

Ludmila Mojžíšová odhalila souvislost mezi funkčními poruchami pohybového systému a funkcí viscerálních orgánů. To znamená, že pokud dojde k poruše funkce páteře, dochází k poruchám fungování vnitřních orgánů v určitých oblastech. Toto se děje reflexně, když dojde ke zvýšení tonu (napětí) či ke spazmu v pohybovém systému, může docházet i ke zvýšení tonu v příslušných orgánech, např. v malé pánvi. Tyto orgány pak mají zhoršenou funkci, např. obstrukce vejcovodů vede k sníženému posunu vajíčka a k potížím s otěhotněním apod.

Historie metody

Ludmila Mojžíšová pracovala jako zdravotní sestra na FTVS UK. Zde se potkávala s lidmi, kteří utrpěli poranění v pohybovém aparátu nebo jejich potíže souvisely s vadným držením těla a následným přetížením některých částí páteře. Měli problémy s bolestmi zad, ale i potíže s bolestivou menstruací, s otěhotněním, opakované potraty či bolesti při pohlavním styku. Souvislost s gynekologickými obtížemi objevila, když svými postupy dokázala pomoci kolegyni, která trpěla velmi bolestivou menstruací. Další ženy, které k ní docházely, jí děkovaly, že jim pomohla nejen s bolestmi, ale i s gynekologickými obtížemi a problémy s otěhotněním a udržením těhotenství.

Zjistila, že když tyto pacienty mobilizuje, uvolňuje určitá místa pomocí měkkých technik a masáží, dochází k ústupu funkčních poruch a k nastolení rovnováhy v pohybovém aparátu. Mobilizace slouží k nenásilnému odstranění blokád žeber ve skloubení s prsní kostí a hrudními obratli nebo blokád mezi obratli samými a tím k obnovení funkce kloubů páteře.

Terapie

Léčba vychází z přesné diagnostiky a lokalizace problému konkrétního pacienta.

Ludmila Mojžíšová vypracovala soubor mobilizačních technik, dle kterého se ošetřují poruchy vzniklé v rámci jednotlivých tzv. patologických funkčních řetězců a zřetězených spasmů. Aplikací zmíněných technik dochází k a nastavení rovnováhy pohybového systému, potažmo orgánových systémů uložených v místech patologií. Mimo jiné lze využít mobilizací žeber a kostrče, které obnovují kloubní pohyblivost či pružnost chrupavčitého spojů. Tyto kloubní blokády a chrupavčité dystenze narušují funkci páteře a dalších kloubů a jsou často zdrojem bolestivých stavů. Po mobilizaci dochází k obnovení funkce a k ústupu bolestí.

Součástí metody je systém aktivního cvičení, které terapeut pacienta naučí a ten pak pravidelně cvičí doma. Cvičení pomáhá posílit svaly hlubokého stabilizačního systému páteře, pánevního dna a břišního a zádového svalstva. Také prostřednictvím zlepšení dýchání může obnovit funkci vnitřních orgánů a pomáhá pracovat s některými emočními pochody (dle východních nauk je oblastí první čakry spojena s nejrůznějšími emočními pochody, které mohou být vlivem změn v tělesné schránce narušeny).

Mobilizacemi, měkkými technikami a cvičením dochází postupně k obnovení normálního tonu svalstva a odstranění funkčních poruch, k normálnímu nastavení kloubů a páteře a k svalové rovnováhy. Orgánové systémy uložené v místě patologií pak mohou lépe fungovat.

Metoda Ludmily Mojžíšové je využívána při:
- léčbu žen s funkční sterilitou (úspěšnost metody je dána počtem otěhotnění, tj. 30-33%)
- problémech před i v těhotenství, při a po porodu
- pacientky s bolestivou menstruací
- léčbu pacientů s bolestmi hlavy a páteře, kostrče
- terapii idiopatické skoliózy
- terapii určitých typů inkontinence moči a stolice
- sestupu nebo výhřezu pánevních orgánů
- úpravu obtíží spojených u žen s obdobím klimakteria či u mužů s impotencí
- sexuálních dysfunkcích
- některé pacienty, kteří trpí migrénami, pískáním v uších a motáním hlavy